Onze acties

Duurzaam reizen

Uitzicht foto van de Dutch Mountain Trail

Avontuur Dichtbij biedt bijzondere microavonturen aan. Wie met Avontuur Dichtbij reist weet dat we meer bieden dan alleen bijzondere microavonturen, namelijk een positieve impact op lokale ondernemers en een positieve impact op de natuur.  We streven ernaar een uniek avontuur aan te bieden waarmee we je weten te verrassen én met een zo klein mogelijke voetafdruk. Wij willen iedereen laten zien hoe bijzonder ons (buur-)land is en dat je niet ver hoeft te reizen om écht weg te zijn.

Avontuur Dichtbij is een sociale onderneming. Dit houdt in dat we niet ‘zomaar’ een reisorganisatie zijn, maar een onderneming die ook niet-financiële doelen nastreeft. Voor jou zetten we alles even op een rijtje:

Onze missie ziet er als volgt uit

“Een duurzamere reiswereld creëren voor iedere avonturier.” 

De bijbehorende visie:

“Een duurzaam en avontuurlijk alternatief voor verre reizen bieden zodat reizigers hun footprint kunnen verlagen zonder in te leveren op avontuur en unieke ervaringen.”

En dit is onze strategie:

“We streven ernaar een uniek avontuur aan te bieden waarmee we je weten te verrassen én met een zo klein mogelijke voetafdruk. We werken het liefst samen met accommodaties die zich inzetten voor een duurzamere wereld. We bieden bestemmingen dichtbij huis aan die met het openbaar vervoer te bereiken zijn. En we bieden activiteiten aan waarbij we de natuurlijke omgeving niet verstoren. Sterker nog, waarmee we je in contact brengen met de natuur.”

Social Enterprise

Avontuur Dichtbij is een handelsnaam van Reisbrigade. Sinds januari 2022 is Reisbrigade toegelaten tot het netwerk van Sociale Enterprise NL en daar zijn we heel trots op. Dit platform zorgt voor verbinding en ondersteuning van en tussen sociale ondernemingen. Samen proberen we de maatschappelijke impact te vergroten. Lees hier meer over de kenmerken van een Social Enterprise. Er zijn nog niet heel veel reisorganisaties verbonden aan dit netwerk, maar hopelijk komt daar snel verandering in.

Wij zijn een social enterprise

Code Sociale Ondernemingen

Avontuur Dichtbij is een handelsnaam van Reisbrigade. Reisbrigade is sinds april 2022 opgenomen in het Register van Code Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op de grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. De code omvat vijf principes, die tezamen laten zien waar sociaal ondernemen voor staat. Onze registratie laat zien dat we niet enkel zeggen dat we sociale en maatschappelijke impact maken, maar dit ook doen in de praktijk.

SDG's van Avontuur Dichtbij

SDG’s zijn Sustainable Development Goals, of in beter Nederlands: ontwikkelingsdoelen. Avontuur Dichtbij zorgt ervoor dat jij met het boeken van je reis meewerkt aan de volgende SDG’s.

3. Goede gezondheid en welzijn: onze actieve microavonturen waarbij je er even helemaal uit bent resulteren in een verbetering van gezondheid en welzijn.

11. Sustainable cities: onze microavonturen in de stad ondersteunen duurzame initiatieven.

12. Verantwoorde consumptie en productie: we kiezen voor sociaal versterkende projecten en activiteiten waarbij de natuurlijke omgeving niet verstoord wordt.

13: Klimaatactie: we verspreiden bewustwording onder onze klanten en afnemers.

14. Leven in het water: we moedigen aan om plastic gebruik te beperken en activiteiten te kiezen die het zeeleven niet verstoren.

15. Leven op het land: er worden activiteiten aangeboden waarbij de natuurlijke omgeving niet verstoord wordt

17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken: we investeren in samenwerkingen met reis- en non-profitorganisaties die dezelfde missie nastreeft.

Travellife

Avontuur Dichtbij is een handelsnaam van Reisbrigade. Sinds maart 2022 is Reisbrigade Travellife Partner. Dit is hét certificaat in de internationale reiswereld voor reisorganisaties die duurzaam ondernemen. We vertellen je graag over onze aanpak voor verantwoord reizen in ons duurzaamheidsbeleid.

Triodos bank

triodos bank

We vinden het belangrijk dat we weten wat er met ons geld gebeurt. Niet alleen ver weg in jullie vakantieland, maar ook met het geld dat we op onze Nederlandse bank zetten. Een duurzame bank, zoals de Triodos bank (‘een van de duurzaamste banken ter wereld’), investeert in duurzame ontwikkeling. Zo richt Triodos zich op positieve verandering en impact maken. Met onze bankrekening bij de Triodos bank weten we zeker dat ons geld goed terecht komt en wordt ingezet voor de missie van Triodos bank: helpen bij het creëren van een samenleving die de levenskwaliteit van iedereen beschermt en de menselijke waardigheid centraal stelt.

Beloningsbeleid

Avontuur Dichtbij is een handelsnaam van Reisbrigade. Reisbrigade volgt de CAO Reisbranche en werkt met een gematigd loonbeleid. Dit betekent dat de factor tussen het laagste en hoogste salaris maximaal 3,5 is. De huidige factor is 2,1. Naast financiële beloning investeert Reisbrigade ook in secundaire arbeidsvoorwaarden. We willen ons team een inspirerende werkplek aanbieden, maar geven ook de vrijheid om thuis te werken. Eigen initiatief en zelfontplooiing juichen we heel hard aan en ondersteunen we waar mogelijk. Dit uit zich bijvoorbeeld in het verbreden van bestemmingskennis en werkzaamheden uitvoeren waar je sterk in bent en in wil groeien.

Theory of Change

In de Theory of Change laten we in het kort zien wat we doen. Het helpt ons om focus te houden op onze doelen. Welke doelen willen we bereiken, hoe kunnen we deze doelen bereiken en halen we onze doelen? Belangrijke vragen als je impact wil maken. De Theory of Change kan zo nu en dan veranderen en verdient daarom onze continue aandacht. In alles wat we doen houden we onze doelen en impact in gedachten.

Onze duurzame acties
*Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Goed doen met impact

Na het ontwikkelen van een Theory of Change of Verandertheorie ga je impact meten. Impact geeft je sturing en motiveert om het hogere doel – “Een duurzamere reiswereld creëren voor iedere avonturier.”  – te blijven volgen. Het geeft inzicht of je op de goede weg bent naar wat je wil bereiken.

In augustus 2021 hebben we een cursus gevolgd die werd georganiseerd door Code Sociale Ondernemingen en Stichting Doen. Hier zijn we geïnspireerd en hebben we meer geleerd over het meten van impact. Vanaf 2022 zijn we met onze impactmeting aan de slag gegaan. Door middel van interviews en gesprekken met onze partners willen we een beter overzicht krijgen van de geldstromen en deze op een boeiende manier inzichtelijk maken. In april 2022 zijn we gestart met onze nulmeting. Deze nulmeting zorgt ervoor dat we de huidige situatie in kaart kunnen brengen. We bepalen als het ware onze startpositie en werken van daaruit verder.

Impactmeting Avontuur Dichtbij

1. We werken samen met duurzame accommodaties                                                   

Wij werken het liefst samen met accommodaties die zich inzetten voor een duurzamere wereld. Aan de hand van acht criteria beoordelen wij onze accommodaties. Op de pagina’s van de microavonturen gaan we beschrijven hoe elke accommodatie scoort op deze criteria. Onze duurzaamheidscriteria lees je hier.

2. We bieden reizigers interactie aan met de natuur of cultuur

In 2023 zijn er 536 klanten tijdens hun microavontuur in contact geweest met een natuur of cultuur initiatief. Dit vinden we belangrijk, omdat deze contactmomenten ervoor zorgen dat er meer waardering is voor de nabije natuur en cultuur. Ook in onze stadsavonturen kom je in contact met de natuur.

3. We zorgen met onze lokale avonturen voor minder CO2 uitstoot

In 2023 hebben we 266 microavonturen mogen uitvoeren. Als je bedenkt dat 1 microavontuur 95% duurzamer is dan een weekendje Barcelona, dan hebben we met onze microavonturen heel wat CO2 uitstoot beperkt.

4. Per boeking geven we een donatie aan een initiatief dat een positieve bijdrage levert aan de samenleving of natuurbehoud

Avontuur Dichtbij steunt meerdere initiatieven die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat we samen de natuur verzorgen en beschermen. Samen maken we meer impact.

Bij een groot deel van onze avonturen doneren wij €25 per reis aan IVN Natuureducatie, Limburgs Landschap, Nationaal Park Fonds Hoge Kempen of de Dommelbimd. In 2023 hebben we in totaal €5.785 gedoneerd. €50 aan Stichting de Dommelbind, €150 aan Nationaal Park Fonds Hoge Kempen, €3.240 aan het Limburgs Landschap en €2.345 aan IVN Natuureducatie.

Met onze donaties worden kinderen in contact gebracht met de natuur en worden natuurgebieden onderhouden. Je leest meer over onze bijdragen op deze pagina.

Tot slot

Mis je informatie of is er iets dat je graag van ons wil weten? Wie weet heb je wel een tip voor ons. Heb jij opmerkingen en of vragen over onze aanpak? Neem dan contact op via info@avontuurdichtbij.nl